Skip to content

استاندارد های تخصصی سیستم های مدیریتی

 IATF  16949   سیستم مدیریت کیفیت خودرو مبتنی بر استاندارد        

صنعت خودرو نمونه‌اي از صنايعي است كه مجموعه‌اي از ويژگي‌ها مانند محصولات پيچيده، اهميت بالاي كيفي، الزامات ايمني، بازار گسترده فروش، ضريب اشتغال‌زايي قابل توجه و غيره را همزمان دارا مي‌باشد. با در نظر گرفتن تمام این ويژگي‌ها، سيستم مديريت كيفيتي كه براي يك مجموعه توليد كننده خودرو و قطعات آن گزينش مي‌گردد، بايد حائز شرايط و الزاماتي باشد كه توانايي پاسخگويي به تمامي موارد فوق را دارا باشد.

سرمايه‌گذاري‌هايي كه در سطح جهان در صنعت خودرو صورت گرفته و نيز توجه دقيق به زنجيره‌هاي تأمين (Supply Chain)و تلاش خودروسازان به ارتقاء تأمين‌كنندگان اين صنعت، از دير باز عاملي براي ايجاد استانداردهاي معتبري، همچون QS 9000 و VDA 6.1 بوده است.

هدف اين استاندارد نزديك كردن خواسته‌ها و انتظارات مرتبط با سيستم مديريت كيفيت سازندگان قطعات خودرو و ايجاد زباني مشترك بين آن‌ها و خودروسازان است.

با توجه به استقبال گسترده از این استاندارد، هم اكنون دريافت گواهينامه IATF 16949 توسط بسياري از خودروسازان جهان به عنوان يك الزام مطرح گرديده و حركت به سوي پياده‌سازي اين استاندارد را می‌توان از گام‌های نخست براي ورود به بازارهاي جهاني خودروسازي محسوب نمود. صدور گواهينامه بر اساس استاندارد IATF 16949 توسط شرکت های صادر کننده گواهینامه تحت اعتباردهي IATF با اعتبار سه ساله صورت مي‌پذيرد.

 

ISO/TS 29001     سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت، پتروشيمي و گاز طبيعي

استاندارد ISO/TS 29001 توسط كميته فني ISO/TC 67، مواد، تجهيزات و سازه‌هاي دريايي براي صنايع نفت، پتروشيمي و گاز طبيعي تهيه و به عنوان يك ISO/TS براي تعيين الزامات تكميليISO 9001  خاص صنايع نفت، پتروشيمي و گاز طبيعي منتشر گرديده است. با توجه به نياز خاص اين نوع صنايع در توانمندسازي و تكرارپذيري فرآيندهاي موثر در مشخصه‌هاي عملكردي محصول و تعادل اين فرآيندها با شرايط محيطي سازمان، استاندارد  ISO/TS 29001  تأكيدي مضاعف براهم موضوعات مطرح در اين نوع سازمان‌ها نموده ‌است. برخي از موضوعات مورد تأكيد اين استاندارد به شرح زير مي‌باشد:

 

– آموزش تخصصي كاركنان و تأمين‌كنندگان (پيمانكاران)

– نظم و نظافت محيط كار

– توجه به مشخصه‌هاي فني در كليه مراحل پديدآوري محصول

– ثبت دانش فني در مراحل طراحي

– توجه به گستره زنجيره تأمين

 

با در نظرگيري ميزان سرمايه‌گذاري در صنايع نفت، پتروشيمي و گاز طبيعي و همچنين رشد روزافزون استقرار سيستم‌هاي مديريتي در اين صنايع،          بكارگيري مشخصه‌هاي فني ISO/TS 29001  مي‌تواند كمك موثري در رويكرد مديريت كيفيت بنمايد. صدورگواهینامه براي صنايع نفت،‌ پتروشيمي و گاز طبيعي به روش های ذیل صورت می‌پذیرد:

 

– انجام مميزي به صورت هم‌زمان با مميزي مبتني برISO 9001

– انجام مميزي به صورت مجزا و پس از دريافت گواهينامهISO 9001

– انجام مميزي در چارچوب مميزي مراقتبي مبتني بر ISO 9001

 

 ISO/IEC 17025سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاهها

 

استاندارد ISO/IEC 17025 جهت آزمایشگاهها اعم از آزمایشگاههـای آزمون، کالیبراسیون و نمونه برداری که نیـاز به استـاندارد ویژه ای جهت اخذ صلاحیت فنی و اعتبار نتایج آزمایشگاهی دارند کاربرد دارد. سازمان جهانی استاندارد پس از استاندارد  ISO/IEC Guide25اقدام به انتشار استاندارد   ISO/IEC 17025  نمود که اهداف پیاده‌سازی این استاندارد بشرح ذیل است :

 

– افزایش اعتبار آزمايشگاه؛

– کسب و ارتقاء رضایت مشتریان؛

– ارتقاء کیفیت؛

– گسترش بازار؛

– اعتباربخشی و دقت در نتایج آزمون‌ها؛

– تسهیل همکاری میان آزمایشگاهها؛

– هماهنگی و ‌بروزرسانی استانداردها و روش‌های آزمون؛

– کمک به تبادل اطلاعات و داده های آزمایشگاهی؛

– ارائه گزارش‌های آزمون معتبر برای درخواست کنندگان؛

– کاهش تعداد ممیزی ها توسط مراجع مختلف؛

 

 

 ISO 22000  سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت مواد غذایی مبتنی بر استاندارد       

تهيه شواهد كافی به منظور اثبات قابليت كنترل عوامل خطرزا در مواد غذايی براساس الزامات قانونی و همچنين الزامات مشتری از جمله مواردی است كه سازمان‌های دخيل در زنجيرة توليد، به آن نيازمند هستند. استاندارد بين‌المللي ISO 22000 با به كارگيری اصول HACCP و تركيب مؤثر آن با برنامه‌های پيش نيازی (PRP(s)) همچنين به كارگيری ساختار استاندارد ISO 9001، ضمن كنترل و كاهش تمام عوامل خطرزای شناسايي شده به محدوده قابل قبول، باعث تحويل محصولي سالم به مصرف كننده نهايی و يا مرحله بعدي از زنجيره توليد مي‌گردد. الزامات اين استاندارد بر مبناي تركيبي از عوامل زير جهت دستيابی به سلامت مواد غذايی در زنجيره توليد تا مصرف می‌باشد:

 

-ارتباط متقابل كليه دست اندركاران زنجيره توليد مواد غذايی

-مديريت سيستم

-كنترل فرآيند

-اصول  ( Hazard Analysis Critical Control Point (HACCP

-برنامه‌های پيش نيازی (Pre Requisite Programs)

 

صدور گواهينامه بر اساس استاندارد ISO 22000 توسط شرکت های صادر کننده گواهینامه تحت اعتبار سازمان های اعتباردهنده صورت می‌پذيرد.

 

سایر استانداردهای تخصصی سیستم مدیریت

 

 

سیستم یادگیری برای آموزش و تحصیلات غیر رسمی ISO 29990

 

سیستم مدیریتی برای سازمان های آموزشی ISO 21001

 

استاندارد بین المللی صنعت حمل و نقل ریلی IRIS

 

سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ISO/ IEC 20000

 

Shopping cart